Вчимося ввічливо говорити Ні

Сучасний бізнес передбачає щоденне зіткнення з завданнями, які потрібно вирішити, для цього ми спілкуємося з величезною кількістю людей. Однак для вирішення багатьох питань, які потребують вашої відповіді, потрібно навчитися рішуче відмовляти людям, які, як нерідко трапляється, прагнуть перекласти на вас свої обов’язки. Та й в побуті нам іноді хочеться закрити тему раз і назавжди – але: ми покірно погоджуємося і тягнемо вантаж, нехтуючи своїм особистим часом. На жаль, з мистецтвом ввічливої, але твердої відмови у багатьох з нас проблеми.

Що зазвичай заважає нам сказати «ні»? Перш за все, це обурює, розчаровує і навіть заподіює біль людині, якій ви відмовляєте. По-друге, якщо ви сподіваєтеся працювати або спілкуватися з цією людиною в майбутньому, вам необхідно зберегти з ним рівні стосунки, тому вам потрібно вміти грамотно відповісти відмовою без ризику для подальшої роботи.

Ось деякі причини, щоб оволодіти мистецтвом ввічливої ​​відмови:

1. Ваш час дорого коштує.

Навіть якщо ви не займаєте керівної посади, ви несете певну відповідальність, виконуючи свою роботу. Тому ви не маєте права ризикувати своїми обов’язками заради чужих. Коли хтось просить, щоб ви присвятили свій час новій справі, дорученій іншій людині, не обманюйте себе: у вас немає вільного часу. Постарайтеся донести це до співрозмовника, сказавши щось на кшталт: «На жаль, я зараз не можу (зайнятий)», «Мені ще дуже багато чого потрібно встигнути».

2. Розставте пріоритети.

Навіть якщо у вас є трохи додаткового часу (що рідко трапляється), – чи дійсно ви хочете витратити його на завдання? Чи не краще прийти раніше (а частіше просто вчасно) додому, щоб присвятити час сім’ї? Або, врешті-решт, банально сходити по своїх справах, де ви не були вже років з три?

3. Практичне застосування слова «ні».

Практичні вправи – шлях до досконалості. Говорячи «ні» настільки часто, наскільки виходить, – відмінний спосіб стати професіоналом в цій непростій справі. А іноді повторення слова по кілька разів поспіль є єдиним способом донести це до настирного співрозмовника. Вони наполягатимуть – тим більше причин наполегливо повторювати «ні». Ні. Ні. В кінцевому рахунку, до них дійде.

4. Не вибачайтеся.

Більшість людей вважає, що почати відмову словами «вибачте» – найкраще рішення, оскільки це звучить ввічливо. Так, ввічливість – це чудово. Але якщо вам хочуть сісти на шию ваші колеги та родичі, то за що вам просити вибачення? Вибачаючись, ви підкреслюєте свою слабкість і провокуєте на повтор прохання, від якого почали відмовлятися. Будьте стійкими! Максимум, чим можна пом’якшити відмову: «На жаль …», але без фанатизму!

5. Ви НЕ цукерка, щоб усім подобатися.

Є люди, які всією душею вірять в те, що створені для допомоги іншим і навіть для порятунку всього, що потрапляє їм на шляху. І, хапаючись за виконання чужих обов’язків (співробітників, подружжя, найманих робітників, яким самі ж платять чималі гроші), вони залишаються бадьорими і енергійними і бачать майбутнє в райдужних тонах. Це про вас? А, може, ви щодня, через острах зіпсувати відносини, тягнете чийсь багаж завдань, а вдома зриваєтеся на близьких? Або даєте собі нескінченні обіцянки не дозволяти себе використовувати, але знову і знову їх порушуєте? Ви можете навіть просто втомитися і це вже поважна причина для відмови! Ввічливість не повинна завдавати вам біль. Зрозумівши, що ви «на все згодні», люди будуть продовжувати вами користуватися. Тому, якщо вам дороге ваше здоров’я і психіка, – встановіть невидиму стіну між собою і рештою світу. Займіться своєю справою і покажіть всім, що ви справляєтеся, що ви рухаєтеся вперед. І, бачачи відмінні результати своєї праці, ви не побажаєте більше впрягатися в чужий віз.

6. Скажіть “ні” вашому босу.

Здається, тут не можете ось так взяти – і відмовити – це ж наш начальник. І якщо ми говоримо «ні», то ми не справляємося зі своїми обов’язками, – так багато босів міркують. Але парадокс в тому, що все якраз навпаки. Поясніть шефу, що, беручи занадто багато зобов’язань, ви послабляєте свою продуктивність і піддаєте небезпеці ваше теперішнє коло обов’язків. Якщо ваш керівник наполягає, щоб ви зайнялися позаурочною роботою, принесіть йому свій щоденник з планом завдань, поставлених ним же самим. І попросіть, щоб він визначив, що з цього списку треба викреслити, щоб виконати його прохання.

7. Попередження атаки.

Часто набагато легше попередити хворобу, ніж її лікувати. У нашому випадку, якщо ви заздалегідь знаєте, що у вас буде багато прохань, краще відразу, наприклад, на початку вашої зустрічі, попередити: «Хлопці, у мене тиждень розписаний до хвилини, і я не зможу відповідати на ваші запити».

8. Дайте собі час подумати…
Відповідь на поставлене вам запитання зовсім не обов’язково давати тут і зараз. Ви можете попросити час на роздуми з приводу нього, нормальний співробітник, в принципі і розраховує на те, що вам треба буде подумати. Якщо ви точно знаєте, що відповідь навіть після роздумів буде негативною, можна використовувати фразу на кшталт «Дайте мені час обдумати це, подивимося, що я зможу зробити». Так ви нічого людині не обіцяєте, окрім роздумів про пропозицію. А через деякий час і набравшись хоробрості (якщо її поки бракує, звичайно), можна буде з чистою совістю повідомити: «Після обговорень і найближчого розгляду проблеми я бачу, що нічим не можу вам допомогти».

9. … і час зробити.
Цілком можливо, що ви, добре обміркувавши прохання колеги або знайомого, знайдете корисним для себе задовольнити її. Не варто відмовляти людині чисто з принципу, більш того, якщо у вас раніше було непорозуміння зі згаданим колегою або знайомим, то, навіть якщо він у чомусь перед вами винен, непогано було б звернутися до його совісті, та просто взяти і допомогти йому. Це може допомогти встановити теплий клімат в ваших стосунках. Але, якщо ваша послуга не налагодить відносин, більше не витрачайте енергію даремно – відмовляйте. Або якийсь проект вас цікавить в майбутньому, але поки на нього немає часу, просіть про відстрочку: «Це дуже цікава задача, я постараюся знайти для неї час трохи пізніше (постарайтеся сказати, коли)», «Зв’яжіться зі мною, будь ласка, через “деякий” час». Тут вже обіцянку зайнятися цим питанням треба буде виконати.

10. Будьте щирі.

Нехай навіть пропозиція здається привабливою, але ви бачите, що це – не ваше. У вас немає бажання, можливості, часу цим займатися, але якби й були – головне: вам це не потрібно. Це вагомий аргумент і його не треба соромитися – скажіть прямо, що проект цікавий, але не те, чого ви шукаєте, не те, що цікавить вас в плані розвитку вашої кар’єри, особистості і т.д. Говоріть щиро і твердо, так ви додасте до своєї репутації плюси. Адже ви знаєте, чого хочете і знаєте, як цього досягти, а це не може не викликати поваги.




1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 голосів, в середньому: 5,00 з 5)
Loading...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *