Зростання малого бізнесу – як впоратися

Зростання малого бізнесу

Зростання малого бізнесу не є обов’язковим атрибутом підприємницького життя. На жаль. Його треба заслужити. Реально заслужити. Свою працю, старання, організацію і грамотне ведення власної справи, що почалась з нуля і перетворилась в успішний малий бізнес. І ось він, зростає на очах (бізнес, природно). Супер, відмінно, думає підприємець. І тут починаються проблеми… Зростання бізнесу і проблеми? Це як? Які проблеми? Про це давайте й поговоримо.

Які виникають проблеми при зростанні малого бізнесу?

Ви з чогось започаткували власну справу, добре попрацювали, у вас було аж 3 співробітника, вони теж начебто добре працювали. Ваша справа стала розвиватися, рости. Але вчотирьох вже не справляюся. Клієнтів все більше, та й більш важкі. Потрібні нові люди. Та й спеціальні знання теж необхідні все частіше. Все знати і все вміти не вийде. Навіть вчотирьох. А роботи вистачає. Дзвонять вже навіть ночами, а диспетчер давно як поїхав додому. Хотіли б під’їхати до вас в офіс в неділю, а кому працювати. Фірма зростає. Хочеться піднятися на новий рівень, бути більш компетентним і конкурентним. А махом зробити не можна. Загалом, перехідний період непростий і знаєте, багато хто його не проходить.

Як же подолати швидке зростання малого бізнесу?

Ну як як? Бути готовим до нього. Заздалегідь передбачити такий розвиток подій і цілеспрямовано йти до такого сценарію. Зрозуміти, які проблеми можуть виникнути і обдумати можливі рішення. А насправді? Насправді, зростання вашого бізнесу зазвичай буває досить несподіваним. І часто виходить так, що скільки б не готувалися до нього, підготуватися не встигли.

 Навчання і розвиток персоналу

Перша допомога в такому випадку вам зробить не хто інший, як ваші співробітники. А чи зможуть вони? Чи вміють це робити в принципі? А це ось, від вас залежить. Ви повинні були займатися своїм персоналом. Ви повинні були організовувати, рекомендувати, вимагати їх розвиток. Як ви і ваші співробітники теж повинні розвиватися. Навчання і розвиток персоналу – одна з ваших пріоритетних завдань. Вони теж безпосередні учасники всіх бізнес процесів.

Дуже добре, якщо можна було б просто так знайти потрібну вам людину, фахівця. Але це вкрай непросто. Малий бізнес сьогодні не по силам в своєму початку залучати висококваліфікованих фахівців. За рідкісними винятками, звичайно. Тому, доведеться рости своїм. Разом з вами, разом з вашим бізнесом, повинні рости і ваші співробітники. Це ваш важіль номер один, в ситуації, коли можуть початися складності. Якщо у вас співробітники підготовлені до такого, якщо у них є певні знання, то бізнесу буде легше впоратися, природно. Навчайте і розвивайте персонал – це може знадобитися.

Наприклад, у вас працював цілком нормальний, розумний молодий чоловік. Працював він кур’єр, допустимо. Ось пройшло 2 роки, у вас бізнес зростає, потрібен менеджер по роботі з корпоративними клієнтами. Залучити класного фахівця буде складно. А людина вже зараз потрібна. Виходить, треба шукати когось, який все ж таки не буде фахівцем високого рівня. Причому незнайому, не знаючи його як людину. Так навіщо тоді, якщо можна було навчити цього же хлопця кур’єра деяким речам за 2 роки. Повторюю, хлопець розумний, працьовитий, чесний. Загалом, ви задоволені його роботою, інакше б 2 роки не пропрацював у вас, власне. Таким розвитком подій він сам незадоволений і може звільнитись. Це по-перше. Ви знаходите іншого кур’єра, який краде, бреше… ну, погано він працює. Це по-друге. І плюс не зовсім ту людину ви взяли в менеджери. Це по-третє. Відразу три удари по вашому бізнесу. Чи витримає? Звичайно. А ще три? І ще 3? Ну, пора задуматися, правда?

Навіщо я затіяв всю цю історію? Для того, щоб наочно розповісти – ростіть своїх зірок. Приділяйте увагу вашому персоналу. Причому ще з самого початку – з прийому на роботу. Шукайте тих, хто готовий рости разом з вами і вашим бізнесом, хто готовий розділяти спільні цілі. Організуйте їм навчання, семінари, вимагайте від них вчитися, питайте постійно… і звільняйте того, кому «це не потрібно». Вони вам також не потрібні. Крапка.

Правда, можуть бути люди, які не братимуть участі в цьому процесі і ви це розумієте але вони все одно вам потрібні. З причин своєї компетенції, перш за все. У мене двічі були такі випадки. Тобто вони професіонали, класні фахівці у вузькій області але рухатися з вами їм не до душі. Вони хочуть відпрацювати за свою заробітну плату і поїхати додому. Все. Ну, що може сказати… зваживши всі за і проти, подумайте, прийміть рішення.
Буває прикро, ви навчали, вчили, старалися, а він пішов. Співробітник, звичайно. Нічого не поробиш. Ну як нічого… По-перше ретельно потрібно вибирати. І по-друге, намагатися запропонувати максимально можливі хороші умови роботи, фінансові в тому числі. Заохочувати і реально оцінювати всі заслуги. Бути справедливим, коротше. А якщо все одно піде, єдине що потрібно зробити – не зациклюватися. Те, що не в наших руках, не варто нашого часу.

 Делегування завдань, аутсорсинг і консалтинг

У міру зростання вашого бізнесу, вам доведеться делегувати певні завдання. Причому мова зараз йде про більш масштабні задачі в вашому бізнесі які раніше були строго під вашим контролем.

Наприклад, у вас інтернет магазин, і з доставкою і оформленням замовлень ви раніше справлялися власними силами. Зараз же, доводитися вдатися до аутсорсингу – делегування завдань стороннім особам і організаціям. Так, ви можете звернутися до спеціалізованих колл-центрів і службам доставки і делегувати їм повноваження оформлення заявок і доставки товарів клієнтам.

Делегування – важливий фактор в управлінні ростом бізнесу

Приклад з інтернет магазину чисто наочний – показує можливість не просте делегування окремих завдань в бізнесі, а цілих бізнес процесів. Звичайно, дуже добре, якщо ви зможете створити свій власний колл-центр і організувати повноцінну службу доставки. Але це далеко не завжди під силу малому бізнесу. Тому, в ситуації коли такої можливості немає, а власними силами не справляєтеся, найкраще рішення – аутсорсинг. Це перехід на новий рівень, по суті.

Якщо ж ви не зробите це з яких-небудь причин – в стані підвищеного навантаження, ваш бізнес може втратити і те, що було. Тому що працювати ви будете погано, давайте будемо відкритими. І логічно – адже, якщо кількість заявок і клієнтів потроїлася, припустимо, а у вас чисельність персоналу не змінилася (та й не тільки чисельність), то і справді ви не будете справлятися, відповідно, клієнти будуть незадоволеними і просто підуть. Сподіваюся, ви розумієте можливість, яку може відкрити перед вашим бізнесом аутсорсинг завдань і бізнес процесів.

Консалтинг – теж важливий фактор, щоб впорається з різким зростанням вашого малого бізнесу. Звертайтеся до професіоналів, вони можуть допомогти, хоча б порадою. Звичайно, вибирайте їх ретельно, обдумано, будьте впевнені в їх порядності та компетентності. І тоді справа за малим.

Іноді консалтинг корисний навіть чисто профілактично. Просто новий свіжий погляд на ваш бізнес може принести багато нових ідей і показати вам непомічені проблеми. До того ж, сторонній погляд, тим більше професійний, буде більш об’єктивним. Плюс, не соромтеся зізнатися в тому, що хтось у чомусь розбирається краще за вас. Так воно і є, так і має бути.

 Автоматизація бізнесу

Звучить круто, да? Бізнес на автоматі. Сьогодні дійсно є можливість автоматизувати багато бізнес процесів. Щоб заощадити багато часу і відповідно, принесе більше грошей.

Я не буду вам говорити про всяких CRM (Customer Relationship Management), різні технології, системи. Тим більше, щоб не рекламувати якусь окремо взяту, тому що різним сферам більше підходять різні системи автоматизації. Просто нагадаю вам про можливості; ви можете працювати з документами, вести фінансові аналізи, виставляти рахунки і обробляти угоди, зберігати потрібні файли, делегувати завдання співробітникам і контролювати їх виконання, контролювати роботу з клієнтами і підтримувати з ними відносини, організувати свій календар і розпорядок по днях, управляти завданнями в цілому і багато іншого.

Звичайно, жодна система не візьме і не зробить все сама. Це не робот, це просто програма. Ви самі будете вести справи (або вами уповноважена особа). Проте, такі програмні рішення сильно полегшують завдання, це точно. І це реально допоможе вам подолати період переходу вашого бізнесу на новий рівень. Користуйтеся!

Друзі, це все що хотів розповісти в даній статті. На мій погляд, вище наведені інструменти реально спрощують зростання малого бізнесу, з точки зору розвитку і ведення бізнесу і допомагають безболісно (або менш болісно) перейти на новий рівень.

Якщо у вас є що сказати по темі, пишіть в коментарях, обговоримо.

2 коментарі

  1. Мало хто хоче впоратись, люди привикли крутитись на одному місті і не розширюватись

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *